Nie tak ważne żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział,
nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło,
a żeby go coś naprawdę zajmowało, żeby miał zamiłowanie.
Janusz Korczak
KROKI JAKIE RODZIC POWINIEN PODJĄĆ, GDY COŚ NIEPOKOI GO W ZACHOWANIU DZIECKA
(ZACHOWANIE, PROBLEMY EDUKACYJNE, ROZWÓJ PSYCHOMOTORYCZNY, ROZWÓJ MOWY, ITP):
- Porozmawiaj o problemie z wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu – spróbujcie ustalić wspólny plan działania.
- Następnie udaj się na rozmowę z pedagogiem.
- Gdy istnieje potrzeba większego wsparcia udaj się do poradni psychologiczno – pedagogicznej, najbliższa znajduje się w Dobrzejewicach, telefon kontaktowy: 566786462.
- Możesz o tym porozmawiać z dyrektorem.
Zadaniem szkoły, podobnie jak domu rodzinnego, jest wytworzenie w dzieciach konkretnych umiejętności, otwartości, ciekawości świata, zaradności, empatii i współdziałania. Związku z tym, iż rodzice oraz nauczyciele mają takie same cele, naszym obowiązkiem jest wspólne działanie oraz współpraca na wielu płaszczyznach. Aby droga ta była efektywna wesprzeć się można następującymi narzędziami (Każde z narzędzi poddano krytycznej analizie podczas spotkania międzynarodowego w ramach projektu Comenius Regio):
- Wywiadówki inaczej zebrania z rodzicami, mają na celu omówienie osiągnięć szkolnych uczniów, ważnych spraw organizacyjnych klasy, a także rozmów na temat napotkanych trudności oraz sukcesów. Ułatwiają one systematyczne monitorowanie frekwencji i wyników nauczania, a także bezpośrednią współpracę rodzica, który może angażować się w pracę szkoły.
- Organizacja wspólnych imprez i uroczystości przyczynia się do lepszego poznania przez rodziców panującej w szkole atmosfery, pozwala na zacieśnienie więzi oraz polepszenie współpracy. Ma także wpływ na budowanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej oraz zaangażowania w życie dziecka.
- Działalność Rady Rodziców – współpraca przyczynia się do wspólnego podejmowania decyzji dotyczącej organizacji życia pozalekcyjnego, daje szansę na zmianę, udział w budowaniu zasad, reguł, możliwości rozwoju dzieci.
- Kontakty indywidualne w trakcie których omawia się sprawy wychowawcze, trudności, sposoby pomocy, pracy z uczniem bądź konkretne działania ułatwiające uczniowi funkcjonowanie w szkole; przyczyniają się do szybkiego i systematycznego rozwiązywania problemów z uczniami, a także mają wpływ na polepszenie współpracy między nauczycielem a rodzicem.
- Rozmowy z pedagogiem szkolnym przyczyniają się do wspólnego rozwiązywania różnorodnych problemów, kierowania uczniów na dodatkowe badania np. do specjalisty, a także uzyskania potrzebnego wsparcia.
- Zeszyty do korespondencji – wszystkie zwolnienia, usprawiedliwienia są zawarte w jednym zeszycie. Ułatwia to monitorowanie nieobecności oraz szybką korespondencję z rodzicami.
- Dziennik elektroniczny umożliwia bieżącą kontrolę wyników nauki i frekwencji w szkole, a także szybki kontakt rodzica z nauczycielem.
- Rozmowy telefoniczne, których celem jest okolicznościowa wymiana informacji o uczniu, a także służące udzielaniu porad w sprawach wychowawczych.
- Strona internetowa szkoły ułatwia dostęp do bieżących informacji, dokumentacji szkolnej, sprawozdań oraz zdjęć z imprez i uroczystości.
- Szkolenia dla rodziców – organizowane przez nauczycieli oraz specjalistów, ekspertów mają na celu udzielenie pomocy, a także poruszają istotne dla ucznia kwestie dotyczące nauki, rozwoju czy zachowania.
- Lekcje otwarte dla rodziców – dzięki tym spotkaniom rodzic widzi bezpośrednią relację między nauczycielem a ich dzieckiem, poznają sposób pracy nauczyciela a także aktywność dziecka na lekcji. Zajęcia te przyczyniają się do indywidualnego zbliżenie rodziców do problemów wychowawczych, a także podniesienia jakości nauczania.
Jak widać możliwości bezpośredniego kontaktu rodziców z nauczycielem i środowiskiem szkolnym jest wiele. Warto z nich korzystać, ponieważ przyczynia się to do efektywniejszej współpracy między nauczycielami a opiekunami dzieci, a tym samym ułatwia prawidłowe funkcjonowanie uczniów w szkole, a także zwiększa szanse osiągnięcia sukcesu edukacyjnego młodych ludzi.
Materiał zaczerpnięty ze strony:
oprac. Anna Wieczerzak